Zoals in de laatste nieuwsbrief is gecommuniceerd zal FITTR per 1 januari stoppen met het aanbieden van Open Gym. Echter kan als alternatief hiervoor, buiten de dubbele trainingsuren in de avond, gebruik gemaakt gaan worden van Open Platform uren. Maar wat is nu precies het verschil en wat is hier nu allemaal de reden van? Dat leg ik jullie graag uit via deze post.

Verschillen tussen Open Gym en Open Platform

Het grote verschil tussen Open Gym en Open Platform ligt in de woorden: platform en gym. Waar voorheen de hele gym gebruikt kon worden voor het uitvoeren van je eigen workouts, zal dat vanaf 1 januari enkel nog mogelijk zijn op de platforms achter in de trainingsruimte. Deze ruimte is uitermate geschikt (en wordt nóg uitermate geschikter 😉 ) om te liften en mobiliteitsoefeningen te doen rondom je trainingen. We hebben liever niet dat je aan de slag gaat met eigen gecreëerde WODs.

Wanneer je beter wilt worden in een bepaalde techniek kun je deelnemen aan onze specialty classes (weightlifting, powerlifting, gymnastics, fundamentals). In deze lessen coveren we alle mogelijke technieken en gaan onze coaches in op alle mogelijke issues. Mis je power in je onderlichaam? Meld je dan aan voor een powerlifting class. Wil je jouw eerste pull-up maken? Meld je dan aan voor Gymnastics. Je zult hier absoluut baat bij hebben tijdens de CrossFit WODs. Daarnaast kun je vanaf januari deelnemen aan de maandelijkse inhouse workshops, waarin we bijvoorbeeld double-unders of muscle-ups zullen behandelen.

Mocht je bijvoorbeeld je pull-ups verbeteren, dan is het uiteraard enorm handig om hiervoor gebruik te maken van het rek. Aangezien dit buiten de platforms valt willen we je dan ook vragen om dit eerst te overleggen met de coach die op dat moment aanwezig is. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat zij het rek nodig hebben voor het behandelen van een bepaalde progressie of voor de Workout of the Day.

Why oh why?

1. FITTR draait om de woorden: “Unity Through Movement”. Daarnaast hechten we veel waarde aan de drie pijlers: Community (samen kom je verder dan alleen), Unity (iedereen is gelijk aan elkaar), Scalability (Schaalbaarheid, oftwel: iedereen traint op zijn/haar niveau).

Een workout tijdens Open Gym uitvoeren, terwijl je ook aan een reguliere class kunt meedoen, haalt de pijler Community per definitie weg. Ondanks dat ik regelmatig lach om mijn eigen grappen (not kidding) ben ik er zeker van dat een training in groepsverband altijd (oké 99,9%) zorgt voor meer plezier dan trainen in je uppie. Meer plezier tijdens je trainingen zorgt zonder enige twijfel voor meer duurzaamheid m.b.t. het behalen van je doelen.

We begrijpen dat niet iedere workout even leuk is, echter worden deze workouts met veel zorg opgesteld door onze coaches met als doel om van ieder lid een zo’n breed ontwikkelde atleet als mogelijk te maken (want CrossFit). Wanneer je van mening bent dat jouw trainingsbehoeften niet meer verzadigd raken door de reguliere programmering dan gaan we hierover graag met je in gesprek.

2. Geloof het of niet, maar onze coaches staan voor iedere groep met maar één doel: de mensen in de groep beter maken. Onze coaches zijn er dan ook in opgeleid om iedere workout af te stemmen (ook wel Scalen genoemd) op ieder individu: beginner, gevorderd, geblesseerd, sterk, minder sterk, snel, minder snel, zwanger, overgewicht, rugklachten, knieklachten, hoogtevrees, klachten in het motivatiespiertje, etc.

3. De definitie van CrossFit is: “constantly varied functional movements performed at high intensity”. We trainen dus op hoge intensiteit, wat helaas ook betekent dat er een verhoogde kans is op het maken van fouten, wat een verhoogde kans geeft op blessures. Gelukkig zijn er cijfers beschikbaar die aantonen dat het aantal blessures bij CrossFitters significant minder zijn wanneer getraind wordt onder begeleiding van een opgeleide coach. Dit geeft ons een extra reden om waarde te hechten aan het actief coachen van onze atleten.

Wanneer je jouw trainingen naar een nog serieuzer level wilt tillen, gaan we graag met je in gesprek om te kijken hoe we met onze kennis jouw trainingsweek het beste kunnen indelen en of het nodig is om aan de slag te gaan met bepaald “huiswerk”. Spelen er andere zaken waar je graag trainingstechnisch advies over wilt, ook dat horen we dat graag.